Pokud jste také propadli zdravému životnímu stylu, občas se vám asi panenky protáčejí nad cenou některých zdravých ingrediencí. Řadu z nich si dokážete vyrobit sami a za zlomek ceny. Jako například sezamovou pastu tahini, která je tak skvělá do hummusu.

Recept na domácí pastu tahini

2014-05-23-How-To-Tahini-1Pasta tahini je naředěná sezamová pasta. Základem jsou opražená sezamová semínka, mořská sůl a trocha oleje. Je skvělá nejen do stále populárnějšího cizrnového humusu, ale hodí se i do salátových zálivek nebo pomazánek. Obsahuje například vitamín E, vitamíny B1, B2, B3, B5 a B15 a je bohatá na minerály. Je také skvělým zdrojem vápníku a pomáhá při detoxikaci jater. Když vám náhodou dojde a máte to do zdravé výživy, kde by ji měli, daleko, můžete si ji vyrobit doma.

Potřebujete – sezamová semínka, olivový olej lisovaný za studena, mořskou sůl

sesame-316590_640Jak na to
1. Nejprve je potřeba sezamová semínka opražit. Nasypte je na pečící papír do trouby rozehřáté na 180 °C. Pečte je asi 10 minut a občas promíchejte. Nelekněte se, občas může nějaké semínko povyskočit. Dobře je hlídejte, protože se snadno připálí. Jakmile začnou hnědnout, je hotovo.

2. Semínka nechte vychladnout. Nasypte je do mixeru nebo mlýnku na kafe a dobře rozdrťte nasucho. Pak přidejte olivový olej a špetku soli, až bude pasta polotekutá. V lednici vám ve vymyté sklenici s víčkem vydrží i čtyři týdny.

Recept na hummus

hummus-1058003_640Pokud hledáte skvělou variantu na zdravé svačiny a snídaně, bude se vám humus, tedy cizrnová pomazánka z oblasti Středního východu moc líbit. Když si ten doma udělaný srovnáte třeba s cizrnovými pomazánkami např. z Lidlu, je to nebe a dudy. Díky cizrně je skvělým zdrojem vitaminu C a B6 a vlákniny. Při jeho přípravě upotřebíte vlastnoručně vyrobenou pastu tahini.

Potřebujete – cizrnu (suchou nebo v plechovce), olivový olej lisovaný za studena, pastu tahini, česnek, citron

chickpea-390706_640 (1)Jak na to
1. Nejlevnější je koupit si suchou cizrnu, kterou je potřeba dát do studené vody, aby byla ponořená. Nechte stát nejlépe přes noc. Mezi lidmi se povídá, že cizrna se často nedá dovařit, a tak je prý lepší koupit sterilovanou v plechovce. Mně se cizrnu podařilo vařit vždy dobře. Navíc suchou máte za zlomek ceny a můžete ji koupit i v bio kvalitě. Když ale třeba spěcháte a použijete sterilovanou cizrnu, pokračujte s přípravou od bodu 3.

2. Druhý den cizrnu uvařte. Potrvá to asi 40 až 50 minut. Osolte ji až ke konci.

3. Cizrnu slijte a vývar nevylévejte. Dejte ji do mixeru a s pár stroužky česneku rozmixujte. Když je pasta moc hutná, nařeďte ji vývarem. Podle chuti osolte, přidejte pastu tahini a citronovou šťávu.

4. Domixujte dohladka. Hotový humus můžete servírovat s kousky zeleniny, tradičně se podává s pita chlebem.

5. Když chcete trochu experimentovat, humus ochuťte třeba paprikou chilli, přidejte uzené tofu, rajče a promixujte. Takto vylepšený humus můžete namazat na pečivo jako pomazánku.

 foto: thekitchn.com

Countrylife.cz

Nechte vzkaz

Váš email nebude veřejný