Hodinový posun je pro většinu z nás krutá změna, která se v první řadě podepíše na spánku. Máme pro vás šest zaručených rad, které vám pomohou, abyste se vyspali dorůžova.

Dnes v noci se opět změnil čas a hodinky se posunuly o hodinku dopředu, což je citelný zásah do biorytmu. Nejvíc v ohrožení je spánek. Následuje sice volné pondělí, ale úterní ráno by mohlo být krušné. Vyplatí se znovu si zopakovat hlavní zásady spánkové hygieny kombinované s moudry našich babiček a čachry s hodinami se vás nedotknou.

1. Jděte včas do postele
I když vám biologické hodiny budou v deset večer signalizovat, že je ještě brzo, uvelebte se v posteli. Snažte se jít do hajan ve stejnou dobu, jako jste zvyklí, i když ještě nejlépe už ospalí. Kromě toho, že půjdete včas spát, se vám bude lépe dařit nová jarní dieta. Nové průzkumy navíc ukazují, že lidé, kteří mají dostatečné množství spánku, mají větší kontrolu nad svou hmotností. Spánek u dospělých lidí podporuje zpracování živin z potravy a u mladých a dospívajících jedinců podporuje růst. Nepravidelným či kratším spánkem tělu dáváte příležitost k větší potřebě příjmu potravy.

Brouzdání po internetu nebo sledování televize je před spaním to nejhorší.

Brouzdání po internetu nebo sledování televize je před spaním to nejhorší.

2. Postel není obývák
K tomu, aby se vám dobře spalo, je potřeba dodržovat zásadu, že postel je jen na spaní a sex. Netahejte si do ní brambůrky, oříšky ani ovoce. Jídlo patří na stůl. Ani knížka není ve chvíli, kdy si potřebujete přetočit vnitřní hodiny, to pravé. Když budete číst nějakou zajímavou knížku, budou vaše vnitřní hodiny mysli signalizovat, že je ještě dost času a spánek si tak jen oddálíte. Největším plašičem spánku je v ložnici počítač a televize. Nastavit si na televizi časovač je sice prima, ale nebude vás uspávat, spíš nutit ke sledování. Pro zdravý a dobrý spánek byste neměli mít žádnou elektroniku. Největším zabijákem je pak internet. Pokud chcete opravdu dobře spát, měli byste s brouzdáním přestat nejlépe o hodinu dřív.

3. Problémy nechte na ráno
O svém spánku rozhodujete také tím, co večer děláte nebo řešíte. Je velká hloupost začít před spaním řešit nějaký důležitý problém nebo konflikt. Místo spaní pak budete dlouhé hodiny přemýšlet o tom, jak a co byste měli nebo naopak neměli komu říct. Raději si pusťte oblíbenou relaxační hudbu nebo nějakou audioknihu.

4.  Nejezte a necvičte
K tomu, aby se vám podařilo jít včas spát, potřebujete upravit program celého dne. Přizpůsobte se novému času. Přestože ještě nebudete mít hlad, naservírujte si včas večeří. Zapomeňte při tom na tučná jídla, hamburger a pizzu, která příliš zatíží trávicí systém. Dobr mu spaní příliš nepomohou ani brokolice, květák, fazole. A také pozor na celer, který je silně močopudný. Bezprostředně před spaním byste neměli jíst ani cvičit. A nejméně čtyři hodiny před spaním není dobré pít kávu, colu ani jiný kofeinový nápoj i alkohol. Kofein stimuluje nervovou centrální soustavu a alkohol zase narušuje fáze spánku, při kterých dochází k regeneraci organismu. Kuřáci by se měli před spaním vzdát i cigaretky.

5.  Čisto a chlad
Aby se dobře spalo, je nejlepší v ložnici udržovat teplotu kolem 18 °C a těsně před spaním je dobré vyvětrat. Postel by měla být pěkně upravená a čistá. Prostě taková, aby vás vysloveně lákala. Pod hlavou byste neměli mít moc polštářů, jinak si ukládáte o problémy s krční páteří. Správně by měl polštář hlavu podepřít, aby nebyly krční svaly nijak zatíženy. Neméně důležité je i pyžamo, které by mělo být příjemné a nikde neškrtit ani škrábat.

Čaj z meduňky je na spaní nejlepší.

Čaj z meduňky vás zaručeně uspí.

6.Vsaďte na bylinky
Velmi dobré je před spaním dodržovat každodenní rituál. Na někoho dobře působí hrneček teplého mléka, jiný nedá dopustit na bylinkový nálev. Velmi spolehlivá je například meduňka. Kromě toho, že přivolá spánek, dokáže zklidnit bušení srdce, uklidní neurózy a zmírnit depresivní nálady. Udělejte si šálek čaje před spaním. Skutečnou meduňku koupíte v každé zdravé výživě a na šálek stačí dvě lžičky sušené nati.

Nechte vzkaz

Váš email nebude veřejný